Markkinointi ja grafiikka

Markkinointi- ja graffatiimissä voi päästä toteuttamaan itseään monipuolisesti ja antaa talenttinsa näkyä mainonnassa ja somessa! Markkinointi- ja graffatiimi on speksissä erittäin tärkeä, sillä tiimi auttaa luomaan speksille ne kasvot, jotka ihmiset näkevät ennen näytöstä. Tiimillä on suuri vastuu siitä, kuinka houkuttelevalta katsojille tuleva speksi näyttää ja kuinka onnistuneesti produktio saatetaan ihmisten tietoisuuteen.


Tiimin tehtäviin kuuluu niin julisteet, käsiohjelmat, produktion netissä näkyvä ilme, haalarimerkkien suunnittelu kuin valokuvauskin. Markkinoin tehtävä on saada speksiproduktiolle näkyvyyttä, joten somekanavat ovat erilaisten luomisohjelmien ja kameran lisäksi tiimin ensisijaisia työvälineitä. Tiimin toiminnan lähtökohtana on hyvä miettiä, millainen sisältö ihmisiä kiinnostaa, ja minkä näyttäminen tai kertominen houkuttelisi katsomaan juuri tämän produktion esityksiä. Videoita, kuvia, blogia, vlogia, giffejä vai myös jotakin muuta? Uudet ideat ja toteutukset ovat aina spekissä tervetulleita – niin myös markkinointi- ja graffatiimissä!


Liikkeelle tiimin kanssa kannattaa lähteä markkinointisuunnitelman tekemisestä, jossa korostuu mahdollisesti eri tiimien toiminnan esittely, monipuolinen kiinnostava sisältö, sekä fiksu ajallinen jaksottelu ja eri somekanavien hyödynnys. Tiimissä pääsee varmasti ideoimaan maasta taivaisiin, sekä tutustumaan koko speksityöryhmään treenejä ja suunnittelumiittejä kameran kanssa kierrellen.


Tiimin aikataulu on joustava. Viikottaisia, rutkasti aikaavieviä tapaamisia ei välttämättä ole, mutta välillä on syytä kokoontua yhdessä suunnittelemaan. Tiimissä on myös osattava ottaa aikaa niille jutuille, joihin lupautuu, sillä paikoitellen tiimissä toimiminen saattaa vaatia myös omalla ajalla työskentelyä. Julisteet ja haalarimerkit pitää saada tilaukseen syksyn aikana, joten homma alkaa heti. Eniten hommaa on loppusyksystä alkukevääseen, kun tammikuun julkistusbileisiin on luotava juliste, hahmot ja tiimit kuvattava käsiohjelmiin, sekä tykitettävä houkuttelevaa mainontaa esitysviikolla ja sen lähetessä.


Työnjako tapahtuu resurssien ja kunkin omien innostusten mukaan. Kaikkea ei tarvitse osata eikä ole pakko tehdä. Mitä monipuolisempi tiimi, sitä suurempi rikkaus. Tiimin olemus on juuri sellainen, millaiseksi se tehdään! Mikäli siis taidat valokuvaamisen, piirtämisen, taittamisen, nettisivujen elävöittämisen, mielettömän sometuntuman, näkemystä toimivasta mainonnasta, organisointitaitoja markkinoinnin aikatauluttamiseen tai esimerkiksi sosiaalisuutta, jonka avulla kannustaa muita tiimejä markkinoinnin sisällön toteuttamiseen, kannattaa hakea tähän tiimiin! Mestari ei tarvitse olla missään lajissa: myös luovuus, kokeilunhalu ja tahto oppia ovat kullanarvoisia!